Wat is en doet Vitamine D?

De juiste hoeveelheid Vitamine D zorgt voor weerstand, gezonde botten en tanden, verlaagt kans op kanker, hart-en vaatziekten, dementie en diabetes.

60% van de mensen heeft een tekort, of teveel(door supplementen).

Nu dat de meeste mensen overdag binnen werken stellen ze hun huid zelden bloot aan de zon. Geen wonder dus dat veel mensen een tekort aan vitamine D hebben, vooral in de winter op landen die op de noordelijke breedtegraden liggen. 

Een levensstijl binnenshuis in combinatie met een lage of afwezige inname van vette vis, eieren, levertraan en vitamine D-supplementen is de belangrijkste risicofactor. Als u veel buiten bent, kunt u nog steeds een tekort krijgen als u zonnebrandcrème of sunblock gebruikt, of kleding die de meeste of de hele huid bedekt.

Ook ontstekingen (door infecties of door herstellen van wonden of een operatie), overmatig fosfor of vitamine A en calciumgebrek kunnen allemaal de vitamine D-spiegels uitputten. Stoornissen in het opnemen van vetten tasten het vermogen aan om vitamine D in de voeding op te nemen.

Welke waarde meten wij?

We meten de 25-hydroxy vitamine D waarde, die als voorraad dient voor de werkzame vorm van vitamine D en daardoor een betrouwbare indicator is van het niveau in je lichaam.

Algemene aanbevelingen
  • Vitamine D wordt gemaakt in de huid als de zon er op schijnt. Het zit ook in sommige dierlijke voedingsstoffen zoals eieren, vette vis en levertraan.
  • Zorg ervoor dat je voldoende zon op je huid krijgt.
  • Eet voeding die vitamine D bevat.
  • Gebruik een vitamine D supplement om je waardes aan te vullen. De hoeveelheid verschilt per persoon en per seizoen.
  • Test zo nu en dan je waardes, want het is met supplementen mogelijk om een teveel aan vitamine D op te bouwen. Dit kan de kans op nierstenen en bepaalde ziektes verhogen.
Vitamine D tekort

Je hebt een vitamine D tekort.

  • Zorg ervoor dat je voldoende zon op je huid krijgt.
  • Eet voeding die vitamine D bevat.
  • Gebruik een vitamine D supplement om je waardes aan te vullen. De hoeveelheid verschilt per persoon en per seizoen.
  • Dr. Robert Heaney heeft ontdekt dat gezonde mannen ongeveer 3.000 tot 5.000 IU vitamine D3 per dag nodig hebben uit alle bronnen voldoende hoog Vitamine D niveau te behouden tijdens een winter in Nebraska. Vrouwen hebben misschien iets minder nodig.
  • Er kan meer nodig zijn als door ziekte of voedseltoxiciteit vitamine D uitgeput raakt.
  • De meeste Amerikaanse volwassenen zouden ten minste 2.000 IE per dag moeten aanvullen en de meeste kinderen met 1.000 IE per 25 kilo lichaamsgewicht om de vitamine D waardes binnen de optimale zone te brengen.
  • De vitamine D waardes moeten echter worden gecontroleerd en de supplementen dosering moet worden aangepast om het hele jaar door optimale bloedwaardes te behouden.
  • Doe na enkele maanden een nieuwe test om te zien hoe je aanpassingen je bloedwaardes hebben verbeterd.
Vitamine D teveel

Je hebt een exces aan vitamine D in je bloed.

Dit geeft je een hoger risico op nierstenen en hartklachten.

  • Verlaag de vitamine D dosering van je supplementen of stop er tijdelijk mee. In de winter verlagen mensen de dosering minder drastisch, of stoppen ze minder lang met supplementen, dan in de zomer.
  • Doe na enkele maanden een nieuwe test om te zien hoe je aanpassingen je bloedwaardes hebben verbeterd.